چه نوع تراکنش‌هایی می توان بر روی کارتخوان انجام داد؟
 
انواع تراکنش برروی کارتخوان عبارت است از خرید، موجودی، پرداخت قبض(قبوض خدماتی، استعلام بدهی و پرداخت قبوض همراه اول)، خرید شارژ(خرید رمز شارژ تکی و شارژ مستقیم)
سقف تراکنش خرید بر روی کارت‌های بانکی چه مبلغی است؟
 
با توجه الزامات بانک مرکزی، سقف تراکنش خرید روزانه برای هر کارت مبلغ 500.000.000 ریال است.
آیا برای تراکنش‌های انجام شده برروی کارتخوان مالیات محاسبه می‌شود؟
 
خیر، در حال حاضر بر روی تراکنش‌های دستگاه کارتخوان مالیاتی محاسبه نمی‌شود. سیستم کارتخوان به سیستم مالیاتی مرتبط نبوده و اطلاعات همه پذیرندگان نزد سپ محرمانه است.
تغییر روز مالی برای تراکنش‌های کارتخوان در چه ساعتی صورت میگیرد؟
 
بازه روز مالی تراکنشها از 23:45 روز قبل تا 23:45 روز جاری است، لذا تسویه حساب تراکنش‌هایی که در بازه‌ی 23:45 دقیقه روز جاری تا 23:45 دقیقه روز بعد باشند در روز مالی بعد انجام می‌گیرد.
تسویه حساب تراکنش‌های انجام شده در روزهای کاری و تعطیل در چه بازه‌ای انجام می‌شود؟
 
در روزهای کاری در بازه‌ی 4 تا 8 صبح و در روزهای تعطیل در بازه ی 16 الی 20 بعداز ظهر تسویه حساب‌ها انجام می‌گیرد.
در مواقعی که پیامک مربوط به واریزی را دریافت نمی‌کنیم، برای حصول اطمینان از عدم واریزی مبالغ چه اقدام دیگری می‌توان انجام داد؟
 
بهتر است برای حصول اطمینان از عدم واریزی پرینت حساب بانکی خود را چک نمایید.
نحوه‌ی درخواست پشتیبانی از روی POS از چه طریقی انجام می‌گیرد؟
 
از طریق کلید منو گزینه پذیرنده- درخواست پشتیبانی، می‌توان درخواست را ثبت نمود.
جهت پشتیبانی دستگاه با چه شماره و در چه ساعاتی می‌توان تماس گرفت؟
 
با شماره 84080-021 می‌توان در 24 ساعت شبانه روز تماس گرفت.
از چه روشی می‌توان ترمینال یا پایانه دستگاه را دریافت نمود؟
 
روش اول: بر روی رسیدهای چاپ شده نوشته شده است
روش دوم: کلید تصحیح یا CLEAR (که در اکثر مواقع زرد رنگ است) و یا فلش به سمت چپ ( نارنجی رنگ) فشار داده و سطر آخر عبارت Term یا پایانه نمایش داده می‌شود با توجه به نوع دستگاه متفاوت است.
از چه روشی می‌توان سریال دستگاه را دریافت نمود؟
 
روش اول: دستگاه را به پشت برگردانده و زیر بارکد بعد از حرف (S/N) اعداد را می‌توان یافت.
روش دوم : وارد منو دستگاه شده در قسمت ترمینال، مدیریت ترمینال، چاپ سریال دستگاه را انتخاب کرد.
در صورت تغییر آدرس فروشگاه به چه صورت باید اطلاع رسانی کرد؟
 
ضمن تماس با شماره پشتیبانی 84080-021 ، سریال کارتخوان ،آدرس دقیق ، شماره تلفن ثابت و کد پستی محل جدید را اعلام نموده تا کارشناس پشتیبان منطقه ظرف یک هفته کاری مراجعه نموده و اقدامات لازم جهت نصب و راه اندازی را انجام نمایند.
در صورت ثبت اشتباه و یا نیاز به تغییر اطلاعات فروشگاه مانند تلفن ، نام فروشگاه و... به چه صورت باید اعلام نمود؟
 
ضمن تماس با شماره پشتیبانی 84080-021 ، سریال کارتخوان ،اطلاعات صحیح را اعلام نموده تا کارشناس پشتیبان منطقه ظرف 24 ساعت کاری مراجعه نمایند و اقدامات لازم جهت تغییر اطلاعات را انجام نمایند. اطلاعات اعلام شده ظرف 3 روز کاری بعد اصلاح خواهد شد.
در صورت درخواست تعویض شماره حساب متصل به کارتخوان چه اقدامی باید انجام گیرد؟
 
در حال حاضر برای پذیرندگان بانک‌های سامان، رفاه، انصار، رسالت، صادرات، توسعه تعاون، خاورمیانه، مؤسسه توسعه، سپه و کشاورزی تغییر حساب با مراجعه به شعب بانک و تکمیل فرم تغییر حساب صورت می‌گیرد و برای مابقی بانک ها با مراجعه به شعب پرداخت الکترونیک سامان انجام می‌گیرد.
برای احراز هویت پشتیبان چه اقدامی انجام دهیم؟
 
پذیرنده می‌تواند بوسیله تماس با شماره پشتیبانی سپ 84080 احراز هویت انجام دهد.
جمع و ریز گزارش تراکنش‌های روزانه خود را از روی POS چگونه دریافت کنیم؟
 
روش اول: وارد منو دستگاه شده سپس گزینه تراکنش و در مرحله بعد یکی از سه گزینه‌ی خلاصه صورت حساب، صورت حساب یا جمع صورت حساب را انتخاب و سپس بنا به نیاز می‌توانیم نحوه‌ی مشاهده و چاپ گزارش و نوع تراکنش را نیز انتخاب نماییم. (لازم به ذکر است برای مشاهده ریز تراکنش‌ها از گزینه صورت حساب و برای دریافت جمع تراکنش‌ها از گزینه جمع صورت حساب استفاده می‌کنیم.)
روش دوم: پس از وارد شدن از منو گزینه گزارشات سپس روزنامه را انتخاب نمایید.(که البته این روش برای دریافت گزارشات روزانه است.)
چگونه می‌توان تمامی ریز تراکنش‌های کارتخوان را مشاهده نمود؟
 
با مراجعه به پرتال report.sep.ir و وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود می‌توان تراکنش‌های موفق مربوط به کارتخوان را مشاهده نمود.(برای دریافت نام کاربری و رمز عبور وارد سایت sep.ir شده در قسمت ارتباط با ما و بخش شعب و نمایندگی‌ها شماره شعبه پرداخت استان محل سکونت خود را انتخاب نموده و سپس تماس حاصل فرمایید)
نحوه‌ی دریافت چاپ مجدد(خرید، شارز و قبض) به چه صورتی است؟
 
وارد منو دستگاه شده گزینه گزارشات، چاپ مجدد و سپس گزینه‌های (خرید، شارژ، قبض ) را انتخاب نموده و با وارد کردن رمز پذیرنده و سپس با انتخاب یا وارد کردن سریال تراکنش یا شماره مرجع و در یک سری دستگاه‌ها با انتخاب یا وارد نمودن شماره پیگیری یا شماره مرجع می‌توان رسید مربوطه را دریافت کرد.(لازم به ذکر است پس از انتخاب گزینه شارژ می‌بایست کارت بانکی که شارژ را با آن خریداری کرده مجدد روی دستگاه کشید)
در زمان چاپ رسید شارژ، رول دستگاه تمام شده و شارژ را دریافت نکرده‌ایم. چه اقدامی باید انجام دهیم؟
 
اگر این اتفاق رخ داد می‌توان از منوی دستگاه و انتخاب گزینه گزارشات، چاپ مجدد، شارژ و سپس با انتخاب شماره سریال تراکنش یا مرجع شارژ خریداری شده را مجدد چاپ کرد.
رمز پیش فرض دستگاه‌های کارتخوان سامان چیست؟
 
به صورت پیش فرض این همانی که در نصب اموزش دادن در نظر گرفته شده است که می‌توان پس از نصب پوز این رمز را از طریق منوی کارتخوان گزینه ترمینال- مدیریت ترمینال- مدیریت رمزها- تغییر رمز پذیرنده، تغییر داد.
تغییر زبان دستگاه به حالت فارسی از چه طریقی انجام می‌شود؟
 
با زدن کلید شماره پنج بر روی دستگاه و انتخاب نوع زبان می‌توان زبان دستگاه را تغییر داد.
روش قرار دادن کاغذ رول داخل دستگاه به چه صورت است؟
 
کاغذ رول را می‌بایست به نحوی داخل دستگاه قرار داد که قسمت سفید رول به سمت جلو و صفحه کلید دستگاه باشد.
چگونه تنظیمات سیم‌کارت از یک اپراتور به اپراتور دیگر را روی دستگاه های GPRS تغییر دهیم؟
 
اگر سیم‌کارت دستگاه خود را از اپراتوری به اپراتور دیگر تغییر داده‌اید می‌توانید وارد منو دستگاه شده گزینه ترمینال، پیکربندی و سپس گزینه تنظیم سیم کارت یا پیکربندی سیم‌کارت را انتخاب و سپس اپراتور مد نظررا انتخاب و تایید کرده تا تغییر صورت گیرد. (لازم به ذکر است پس از تغییر دستگاه ریست می‌‎شود.)
چگونه رمز پذیرنده را روی POS تغییر دهیم؟
 
برای تغییر رمز می‌توانید با وارد شدن در منوی دستگاه در گزینه ترمینال، مدیریت ترمینال، مدیریت رمزها و سپس گزینه تغییر رمز را انتخاب و رمز مد نظر خود را وارد کنید.
فعال یا غیر فعال کردن رسید دوم(پذیرنده) از چه طریقی انجام می‌شود؟
 
جهت کمک به طبیعت و کاهش مصرف کاغذ می‌توانید درمنوی دستگاه گزینه ترمینال، پیکربندی و رسید پذیرنده را انتخاب و با وارد کردن رمز ترمینال، رسید پذیرنده را غیرفعال کنید.(برای فعال کردن رسید پذیرنده هم به همین صورت عمل می‌‎کنیم.)
علت خطای پرینتر را چک کنید چه مواردی می‌تواند باشد؟
 
علت این خطا اتمام رول یا عدم بسته شدن کامل درب پرینتر.
در مواقعی که هد کارتخوان قادر به خواندن کارت نیست و با کشیدن کارت آیتم‌ها نمایش داده نمی‌شوند، در مرحله اول چه اقدامی می‌توان انجام داد؟
 
در اینگونه مواقع ممکن است در قسمت هد کارتخوان جِرم و یا خاک گرفته باشد که جهت رفع مشکل می¬بایست کارتی را برداشته کاغذ تمیزی دور آن کشیده و در قسمت هد کارتخوان مقداری شیشه پاک‌کن ریخته و با کارتی که دور آن کاغذ پیچیده شده است، چندین بار روی هد کارتخوان کشیده و مجدد جهت چک نسبت به انجام تراکنش اقدام نمایید.
مواقعی که رول دستگاه به سختی بالا می آید چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟
 
سایز رول نسبت به دستگاه سنجیده شود و رول متعلق به شرکت پرداخت سامان باشد. (در صورت که مشکل برطرف نشد با شماره 84080-021 تماس بگیرید.)
هنگامی که چاپ رسید به صورت کمرنگ و ناخوانا است، چه اقدامی لازم است که انجام دهیم؟
 
در این گونه مواقع درب پرینتر را باز و کاغذ رول را خارج کرده و سپس قسمت طلایی ، مشکی یا سفید رنگ زیر تیغه پرینتر را با پد الکلی یا شیشه‌شوی پاک می‌کنیم.
ارتباط دستگاه سیار با WiFi به چه صورت تنظیم می‌شود؟
 
در این مدل از دستگاه‌ها به دو روش می‌توان WiFi مورد نظر را روی دستگاه ست کرد:
در قسمت دیواره سمت چپ دستگاه کلیدی جهت تنظیم و یا اتصال به WiFi وجود دارد که می‌توان با زدن آن و انتخاب WiFi مربوطه اتصال را برقرار کرد.
از روی دستگاه کلید F1 را زده و سپس WiFi مربوطه را انتخاب کرد.
برای رفع خطای راه اندازی GPRS چه اقداماتی باید انجام گیرد؟
 
در صورتی که علامت آنتن نداشته باشید، ابتدا به نحوی قرار دادن صحیح سیم کارت و غیرفعال بودن پین کد سیم کارت توجه می نماییم.
در صورت وجود علامت آنتن به دو مورد بستگی دارد که میتوانید چک نمایید: 1- شارژ سیم کارت شما میتواند باشد و 2- عدم انتن دهی سیم کارت از نظر شبکه ای می باشد.
وقتی دستگاه خطای شماره‌گیری مجدد می‌دهد، علت چیست؟
 
این خطا زمانی رخ می‌دهد که یا خط تلفن یک طرفه شده باشد، یا خطوط مخابراتی استان دچار مشکل شده و یا تغییر نوع خط ارتباطی دستگاه از ستپانترال به مستقیم یا برعکس است.
روش ابتدایی جهت رفع خطای ارتباطی با شبکه چیست؟
 
ابتدا از فعال بودن اینترنت خود اطمینان حاصل کنیم، سپس کابل‌های ارتباطی را چک کرده به این صورت که یک سمت کابل روی مودم به قسمت LAN و پشت دستگاه بنا به مدل دستگاه روی یکی از پورت‌های LAN, RS232B, ETH اتصال داشته باشد و در نهایت کارتخوان را خاموش کرده و مودم راه‍‌اندازی مجدد شود و سپس اقدام به روشن کردن دستگاه و انجام تراکنش نمایید.
علت پیغام خطای تلفن را کنترل نمایید، چیست؟
 
ابتدا مسیر سیم تلفن (از پریز تا سوکت Line دستگاه) را بررسی کرده، تا از وصل بودن آن آگاه شوید سپس سیم تلفن را از پشت دستگاه در آورده و به پشت تلفن ثابت وصل کرده و در صورتی که تماس از تلفن ثابت به شماره دیگری حاصل شد مشکل از دستگاه است در غیر این صورت مشکل از مخابرات منطقه یا خط یک طرفه شده است.
اگر خط تلفن شما نویز یا پارازیت دارد چه باید کرد؟
 
قطعه‌ای برای برطرف کردن نوسانات خط تلفن به نام اسپلیتر جهت کاهش نویز خط تهیه نموده و سپس آن را قبل از ورودی به دستگاه وصل کنید.
آیا دستگاه‌های کارتخوان ثابت که از طریق تلفن ارتباط می‌گیرند، با انتقال به استان دیگر نیز فعال هستند؟
 
خیر، می‌بایست با تماس با پشتیبانی و اعلام آدرس جدید، شماره ارتباطی روی دستگاه نیز توسط همکاران پشتیبانی تنظیم مجدد گردد.
اولویت ارتباط دستگاه در ارتباط‌های دو حالته (از شبکه به HDLC یا GPRS به WiFi و بالعکس) چگونه تغییر می‌کند؟
 
اگر دستگاه شما دو حالته تنظیم شده باشد، می‌توان با زدن کلید هشت و وارد کردن رمز پذیرنده الویت دستگاه را به حالت دیگر تغییر داد.
آیا دستگاه‌های ثابت که ارتباطشان از طریق شبکه یا تلفن است، با قرار دادن سیم‌کارت زیر دستگاه فعال می‌شوند؟
 
خیر، ارتباط دستگاه‌های ثابت تنها از طریق شبکه و تلفن امکان پذیر است.
هنگامیکه دستگاه روشن نمی‌شود چه مواردی باید بررسی گردد؟
 
ابتدا آداپتور را از دو سمت خارج می‌کنیم و پس از اتصال فیش پشت کارتخوان و اتصال به برق، کلید Power را نگه داشته دستگاه روشن می‌شود.
هنگامیکه روی دستگاه پیغام App Exception ظاهر می شود، در ابتدا چه باید کرد؟
 
پس از مشاهده این خطا می بایست دستگاه از برق خارج و خطا رفع شود.
وقتی دستگاه هنگام کارت کشیدن خطای صادر کننده میدهد، علت چه میتواند باشد؟
 
این خطا زمانی رخ می‌دهد که سوئیچ صادرکننده کارت از سمت بانک قطع است.
نحوه مشاهده نسخه نرم‌افزار کارتخوان به چه صورت است؟
 
با زدن کلید تصحیح، نسخه نرم‌افزار بر روی صفحه کارتخوان، نمایش داده می‌شود.
برای فعال یا غیرفعال کردن بوق خطا چه باید کرد؟
 
برای فعال یا غیرفعال کردن بوق خطا در نسخه‌های 2.34 به بعد به صورت زیر عمل می شود: منو- ترمینال- پیکربندی-بوق خطا- رمز پذیرنده یا ترمینال وارد شود- انتخاب حالت فعال یا غیرفعال-ذخیره سازی شود- تایید
برای رفع خطای "عملیات غیرمجاز" روی دستگاه چه اقدامی باید صورت گیرد؟
 
برای رفع این خطا می‌بایست دستگاه از برق کشیده و مجدد به برق متصل و روشن شود.
هنگامیکه ارتباط بین POS و PinPad قطع می‌شود، چه مواردی باید چک شود؟
 
در این صورت دستگاه POS را خاموش کرده و کابل PinPad را نیز خارج نموده و مجدد روی پورت پین پد متصل می‌کنیم، سپس دستگاه را روشن کنید، ارتباط برقرار می‌شود.
از چه طریقی رسید دوم را لغو کنیم تا از بروز تأخیر در تأییدیه تراکنش‌ها جلوگیری شود؟
 
اگر نیازی به دریافت رسید دوم نداریم بهتر است آنرا از منوی دستگاه گزینه ترمینال، پیکربندی، رسید پذیرنده غیرفعال کنیم و یا تنها یکبار کلید لغو را فشار دهیم. (فشردن بیش از یکبار کلید لغو باعث تأخیر در ارسال تأییدیه تراکنش می‌شود.)
اگردر زمان تغییر ساعت رسمی کشوردر روزهای اول فروردین و مهر ماه، تنظیمات ساعت دستگاه دچار مشکل شد، چه باید کرد؟
 
در این حالت می‌بایست با زدن کلید منو گزینه ترمینال، پیکربندی، دریافت پیکربندی اطلاعات را بروزرسانی کرد.
چه پذیرندگانی مشمول دریافت مودم هستند؟
 
درحال حاضر پذیرندگان قدیمی سپ در استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی، که در ماه قبلی حداقل 700 تراکنش داشته باشند مشمول دریافت مودم هستند. برای سایر استانها حداقل 300 تراکنش جهت دریافت مودم کافی است.
چه پذیرندگانی مشمول دریافت پین پد هستند؟
 
درحال حاضر پذیرندگان قدیمی سپ که در ماه قبلی حداقل 300 تراکنش داشته باشند مشمول دریافت پین‌پد هستند.
دستگاه‌های کارتخوان شرکت پرداخت الکترونیک سامان امکان اتصال به کدام ترازوها را دارند؟
 
امکان ارتباط پوزهای سامان کیش با ترازوهای مختلف میسر است، ولی در حال حاضر بیشترین درخواست‌ها از شرکت‌های رادین، محک و نیکو است.
برای دریافت کارتخوان چه اقدامی باید انجام داد؟
 
در حال حاضر می‌توان با مراجعه به شعب بانک‌های طرف قرارداد با شرکت پرداخت الکترونیک سامان و یا شعب پرداخت الکترونیک سامان اقدام به دریافت پوز سامان کیش کرد.
مدارک مورد نیاز جهت دریافت دستگاه کارتخوان چیست؟
 
مدارک مورد نیاز برای استفاده از خدمات کارتخوان، به شرح زیر است:
برای اشخاص حقیقی : کپی جواز کسب پذیرنده، کپی شناسنامه پذیرنده، کپی پشت و رو کارت ملی پذیرنده، فرم قرارداد شاپرکی امضاء شده توسط شخص پذیرنده، فرم مشخصات پذیرندگان، کپی قبض تلفن پذیرنده
برای اشخاص حقوقی : تصویر روزنامه رسمی تأسیس شرکت، تصویر آخرین تغییرات روزنامه رسمی )آدرس - مدیران(، قرارداد باید طبق شرایط روزنامه رسمی به امضاء و مهر دارندگان حق امضا برسد، اجاره نامه یا سند محل فعالیت، کپی کارت ملی مدیرعامل و صاحبان امضا